Pokud si zadáte do Wikipedie „pravomoci kraje“, tak se dozvíte, že kromě přenesené působnosti (administrativní moloch) se skutečné pravomoci týkají vyjadřování k návrhům státních orgánů, které se dotýkají působnosti kraje, správy majetku zpracovávání různých koncepcí a strategií, řízení krajských organizací, poskytování grantů a dotací a agendy související s čerpáním prostředků ze strukturálních fondů.
Z vymezení těchto působností vyplývá především to, že kraj a jeho samospráva sama o sobě nezajistí, že se budeme mít lépe, že všechno bude lepší, stromy zelenější a bude více peněz za méně práce. Kraj je zde proto, aby uměl spojovat oblasti, které přesahují možnosti obcí a měst, a je neefektivní tyto oblasti řídit z Prahy.
Z mého pohledu by kraj měl být nejen tímto spojovníkem, ale také vizionářem, lídrem, moderátorem, dobrým správcem a hospodářem.
Kraj musí umět nabídnout vizi, jak bude náš region vypadat za deset nebo patnáct let. Krátkodobé operativní kroky bez koncepce smysl nedávají.
Kraj jako lídr - nové smysluplné myšlenky a vize je potřeba také umět prosadit a táhnout dopředu k jejich realizaci. Nestačí být dobrý rétor a jen o nich mluvit. Schopnost prosadit dobré myšlenky a projekty jsou známkou dobrého lídra. A dle mého i dobrého politika.
Kraj jako moderátor – otevřeně, jednoduše a srozumitelně vysvětlit, proč a za jakým cílem kroky kraje směřují, jaké jsou z toho bonusy pro občany a jaký to vše má smysl. Jedná se o umění, ve kterém kraj musí vynikat.
A „dobrý hospodář a správce“ je univerzální platné pravidlo pro všechno, ať už pro domácnost, obec či město, dokonce i pro státní úřady. Bez toho to prostě nejde.
Kraj má být především partner, který nepřekáží, partner, který umí podpořit.
Takový kraj bych si přál.